Μέρες Πάθους, νύχτες κατάνυξης, ήχοι σύνεσης και, γενικά, κάνουμε μια σούμα στα μουσικά events των ημερών που θα μας οδηγήσουν στη Μεγάλη Εβδομάδα και, βαθμιαία, στην πασχαλινή γλεντζέδικη κορύφωση που γίνεται πάντα με άλλους όρους και άλλα όργανα. Ωστόσο, τα δώδεκα μουσικά μας ευαγγέλια –παρόλο που διαβάσαμε με σοφία– τα βγάλαμε δεκατρία!
Latinitas Nostra
Από τις 3 Απριλίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, οι Latinitas Nostra βρίσκουν κοινούς μουσικούς δρόμους ανάμεσα στο θείο και το ανθρώπινο Πάθος αντλώντας από το γαλλικό θρησκευτικό μπαρόκ του 17ου αιώνα και συνδυάζοντάς το με τα ρεμπέτικα και τους αμανέδες. Δυο κόσμοι που φαινομενικά διαφέρουν έχουν στην ουσία μια κοινή πρώτη ύλη την οποία πολλές φορές αναγνωρίζουμε στην εκφορά μιας «κραυγής» ή στην απόδοση ενός duende που μπορεί να βρίσκεται σε συνθέσεις των Κουπερέν, Ντελαλάντ, Ντε Μπροσάρ κ.ά. και σίγουρα εμπεριέχεται στις κατανυκτικές ατμόσφαιρες του προγράμματος «Αφού σε λίγο θα πλαγιάζω μες στο χώμα...».
Ex Silentio
Το Σάββατο του Λαζάρου (4/4) ανοίγει στο Μέγαρο Μουσικής ο Κύκλος «Adagio - Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα». Την αρχή κάνει το σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio με το «Planctus», ένα πρόγραμμα με μεσαιωνικούς θρήνους και ύμνους για την Παναγία και ταυτόχρονα ένα συναρπαστικό πολυφωνικό τε και μονοφωνικό ταξίδι σε Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία.
Ευανθία Ρεμπούτσικα
Δεν μπορεί να θεωρηθεί ακραιφνώς «πασχαλινή» μουσική, όμως οι συνθέσεις της Ευανθίας Ρεμπούτσικα διαθέτουν μια μοναδική (παν)ανθρώπινη ευαισθησία και έναν τέτοιο ουσιώδη κοσμοπολιτισμό που, αναμφίβολα, ταιριάζει απόλυτα με το «πνεύμα των ημερών». Στο «Gazarte» (4/4).
«Στην Αυλή των Μαγικών Αυλών»
Η Κυριακή των Βαΐων (5/4) στο Μέγαρο Μουσικής ταξιδεύει «Στην Αυλή των Μαγικών Αυλών», με την Ουρανία Γκάσιου (εκκλησιαστικό όργανο) να συμπράττει με τον Θοδωρή Βαζάκα (snare drum και κρουστά) και την ορχήστρα Academica Αθηνών, σε ένα πρόγραμμα με έργα από το 17ο έως και τον 20ό αιώνα, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Νίκου Αθηναίου.
«Christusfactusest»
Από τις πολλές και πολύμορφες πασχαλινές εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων, δύο συναυλίες ξεχωρίζουν. Στο Μουσείο Μπενάκη (5/4) η συμφωνική ορχήστρα και χορωδία του δήμου σε διεύθυνση Ελευθέριου Καλκάνη δίνει την πασχαλινή συναυλία της «Christusfactusest», ενώ στον πολυχώρο «Άννα και Μαρία Καλουτά» (6/4) ο Λάκης Χαλκιάς και το Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής του Δήμου επικεντρώνονται σε εκκλησιαστικούς ύμνους, λαϊκούς θρήνους και δημοτικά.
Camerata Patzold
Ο Ανοιξιάτικος Κύκλος Οργάνου παρουσιάζει στην Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου (5/4) μια αυστριακή μουσική οικογένεια, την Camerata Patzold, σε ένα πλήρες μπαρόκ και κλασικό βιενέζικο πρόγραμμα.
Σαβίνα Γιαννάτου
Με την υμνική φράση «Ω Γλυκύ μου Έαρ», που δίνει τον τόνο στη Μεγάλη Εβδομάδα, τιτλοφορεί το πρόγραμμα που παρουσιάζει τη Μεγάλη Δευτέρα 6/4 στο Μέγαρο Μουσικής η Σαβίνα Γιαννάτου με τους Primavera en Salonico. Θα ερμηνεύσουν τις «Παναγιές του Κόσμου», ένα definitive διεθνικό και διανθρώπινο τραγουδοποιητικό υμνολόγιο που έχει επιμεληθεί ο Λάμπρος Λιάβας.
Ματέο Γκάλι, Γιάννης Αγρανιώτης
Μεγάλη Δευτέρα (6/4) κλείνει ο 12ος Ανοιξιάτικος Κύκλος Οργάνου με παρουσίαση έργων του Χάινριχ Ίγκνατς Φραντς Μπίμπερ και του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, με τον Ιταλό οργανίστα Ματέο Γκάλι και τον ταλαντούχο βιολονίστα Γιάννη Αγρανιώτη.
Μουσικό τριήμερο στο Θέατρο Πόρτα
Το Θέατρο Πόρτα παρουσιάζει ένα μουσικό τριήμερο συντονισμένο στους ήχους και τους εσώτερους ρυθμούς της Μεγάλης Εβδομάδας. Εμφανίζονται το Athens Percussion Group (6/4), το Ensemble Όμικρον (7/4) και η φλαουτίστα Αντιγόνη Τσάλλα (8/4) αντιστοίχως σε κλασικές, σύγχρονες και μπαρόκ συνθέσεις.
Βασίλης Τσαμπρόπουλος, Νεκταρία Καραντζή
Τη Μεγάλη Τρίτη (7/4) ξεκινούν στο «Half Note Jazz Club» οι «Μουσικές των Αγγέλων», ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο της σύμπλευσης βυζαντινής και δυτικής μουσικής, έτσι όπως το καλλιεργούν τα τελευταία χρόνια ο δεξιοτέχνης πιανίστας Βασίλης Τσαμπρόπουλος και η αέρινη τραγουδίστρια Νεκταρία Καραντζή. Πρόκειται για την παράθεση ενός μουσικού θησαυρού, που θα κρατήσει έως και τη Μεγάλη Πέμπτη (9/4).
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου θα παρουσιάσει τη Μεγάλη Τρίτη (7/4) στο Μέγαρο Μουσικής ένα από τα πιο σπουδαία θρησκευτικά έργα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, το «Requiem» σε Dm, σε συνδυασμό με τη Συμφωνία του σε Gm, Κ. 183. Ερμηνεύουν οι Μυρτώ Παπαθανασίου (σοπράνο), Θεοδώρα Μπάκα (μέτζο), Juan Sancho (τενόρος) και Vito Priante (μπάσος). Συμμετέχει η Χορωδία Arnold Schoenberg.
Παναγιώτης Τερζάκης
Τη Μεγάλη Τετάρτη (8/4) ο Παναγιώτης Τερζάκης παρουσιάζει στο Θέατρο Olvio μια προσωπική προσευχή με τίτλο «Είμαι εγώ, Κύριε». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα με spiritual, gospel, lieder, τραγούδια και κείμενα θρησκευτικής και βαθύτερης αναζήτησης.
Καμεράτα
Το «Stabat Mater» του Φραντς Γιόζεφ Χάιντν, μαζί με τη Συμφωνία του αρ. 44 σε Em, Hob.I:44 («Trauer») είναι το πρόγραμμα που παρουσιάζει η Καμεράτα –με όργανα εποχής και διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου– στο Μέγαρο Μουσικής τη Μεγάλη Τετάρτη (8/4). Ερμηνευτές είναι η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, η μέτζο Ειρήνη Καράγιαννη, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας και ο μπάσος Πέτρος Μαγουλάς.
Περισσότερες πληροφορίες
Σαβίνα Γιαννάτου & Primavera en Salonico
Πλαισιωμένη από το ευρηματικό σχήμα Primavera En Salonico, η εμβληματική ερμηνεύτρια παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα το νέο της άλμπουμ «Τραγούδια της Θεσσαλονίκης», που κυκλοφορεί από την ECM
Παναγιώτης Τερζάκης
«Μια φωνή ταξιδεύει»: ένα fusion project που συνδυάζει με μοναδικό τρόπο την αμερικάνικη και την ευρωπαϊκή τραγουδοποιία συνδέοντας τις μιλόνγκες του Μπουένος Άιρες με την Αθήνα, σε ένα μελωδικό ταξίδι με πολλές γλώσσες και δυνατούς ρυθμούς
Ευανθία Ρεμπούτσικα
«Και η παράσταση συνεχίζεται»: με συνοδοιπόρους τους Αν. Συμβουλόπουλο (πιάνο), Π. Δημητρακόπουλο (κανονάκι), Άγγ. Παπαδάτο (κοντραμπάσο) και Ν. Παπαβρανούση (τύμπανα), σε υλικό από την πορεία της στη δισκογραφία και τη δημιουργία μουσικής για τον κινηματογράφο και το θέατρο
Latinitas Nostra
«...αφού σε λίγο θα πλαγιάζω μες στο χώμα...»: η γαλλική θρησκευτική μπαρόκ μουσική του 17ου αιώνα συναντά τα ρεμπέτικα και τους αμανέδες, σε μια μουσική αφήγηση που πραγματεύεται τα Θεία και τα ανθρώπινα Πάθη. Σε αυτά τα δύο είδη αναζητούν οι L.N. έναν κοινό ήχο και μια κοινή διάθεση. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα των François Couperin, Michel Richard Delalande, Sébastien de Brossard κ.ά.
«Stabat mater»
Υπό τον Γιώργο Πέτρου, η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής σε όργανα εποχής ερμηνεύει το ανυπέρβλητο θρησκευτικό κείμενο που μελοποίησε ο Χάιντν. Στα φωνητικά μέρη η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, η μετζοσοπράνο Ειρήνη Καράγιαννη, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας και ο μπάσος Πέτρος Μαγουλάς.
«Planctus, θρήνοι της Παναγίας»
Το σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio ερμηνεύει ένα ποικίλο πρόγραμμα πολυφωνικής και μονοφωνικής μουσικής από το μακρινό και γοητευτικό κόσμο της μεσαιωνικής Δύσης
«Στην αυλή των μαγικών αυλών»
Η πολυβραβευμένη οργανίστα Ουρανία Γκάσιου συμπράττει με τον Θοδωρή Βαζάκα (σόλο snare drum και κρουστά) και την Ορχήστρα Academica Αθηνών, σε ένα πρόγραμμα με έργα από το 17ο έως και τον 20ό αιώνα, υπό τη διεύθυνση του Νίκου Αθηναίου. Ερμηνεύουν έργα Albinoni, Bach, Handel, Barber Cochereau και Poulenc
Βασίλης Τσαμπρόπουλος, Νεκταρία Καραντζή
«Μουσικές των αγγέλων»: οι δύο καλλιτέχνες παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με πιάνο και φωνή, εναρμονισμένο με το κλίμα της Μεγάλης Εβδομάδας, όπου οι απόηχοι της κλασικής συναντούν τη λιτή βυζαντινή μουσική έκφραση
Athens Percussion Group
Με δύο μαρίμπες και δύο βιμπράφωνα, τα μέλη του συνόλου κρουστών ερμηνεύουν μεταγραφές σπουδαίων κουαρτέτων εγχόρδων των Haydn, Beethoven και Schubert
Ensemble Όμικρον
«Stillness»: το σύνολο σύγχρονης μουσικής ερμηνεύει έργα των Giacinto Scelsi, Salvarore Sciarrino, Doina Rotaru και Νικολέτας Χατζοπούλου, με κοινό παρονομαστή την ησυχία και τη σιωπή
Αντιγόνη Τσάλλα
«Ερέβη»: η φλαουτίστα με ειδίκευση σε έργα μπαρόκ ερμηνεύει συνθέσεις γραμμένες την περίοδο της αναγέννησης και του μπαρόκ πάνω στους θρήνους του Προφήτη Ιερεμία, καθώς και μια νέα σύνθεση του Μιχάλη Παρασκάκη πάνω στο ίδιο κείμενο